Shrap-Drakers Fishing Forum
Strażnik akumulatora, czy to potrzebne?
#1
Witam,

w związku z przymierzaniem się do zakupu silnika elektrycznego natrafiłem na temat pt. Strażnik akumulatora.

Wiem jakie jest zastosowanie praktyczne tego sprzętu (coś na kształt wskazówki paliwa w aucie). Niemniej jednak w opisach takich strażników pojawia się często zapis, że dzięki niemu nie rozładujemy akumulatora poniżej niebezpiecznej wartości 10,5V. W związku z powyższym mam pytanie, czy w akumulatorach żelowych przekroczenie tej wartości jest również takie niebezpieczne i należy się zaopatrzyć w strażnika, czy też zapis taki tyczy się akumulatorów kwasowych nie przystosowanych do głębokich rozładowań.

I drugie pytanie to takie, czy mogę kupić akumulator zwykly samochodowy i pływać z tym strażnikiem pilnując aby mi za bardzo się nie rozładował, co jak słyszałem jest dla niego szkodliwe?
Odpowiedz
#2
sprawa wyglada tak

w akumulatorach do glebokiego rozladowania czyli np zelowych jest mozliwe rozladowywanie do poziomu ponizej 10,4V ale niestety tez niszczy to akumulator choc troszke mniej niż zwykly samochodowy.

Ja osobiscie nigdy nie uzywalem tego straznika bo za niego robi u mnie echosonada podpieta pod akumulato od silnika i informuje mnie o napieciu zasilania i jest mozliwosc ustawienia alarmu na wartosc 10,5V.

spokojnie mozna skorzystać np ze zwyklego woltomierza
Odpowiedz
#3
Czy w takim razie mogę kupić zwykły akumulator kwasowy który jest tańszy i z powodzeniem długo go użytkować, zwracając jednak uwagę aby napięcie nie spadało poniżej 10,5v?
Odpowiedz
#4
Aha i jeszcze jedno. Czy da się określić ile % akumulatora musi się rozładować aby napięcie zeszło do tych 10.5v?

Chodzi o wartość orientacyjną, gdyż nie mam nawet pojęcia czy to jest 50% czy bliżej 95%
Odpowiedz
#5
zwykly akumulator kwasowy nienadaje sie do glebokiego rozladowania sa to akumulatory startowe a nie napieciowe

mozesz poszukac akumulatora kwasowego typu marine lub taxi one maja mo9zliwosc glebokiego rozladowania

uzytkujac zwyklego akusa kazde rozladowanie zmniejsza jego pojemnosc
Odpowiedz
#6
No tak, ale pytanie czy jezeli nie bede przekraczal granicy 10,5V to nadal to bedzie glebokie rozladowanie? Myslalem ze glebokie rozladowanie to takie do zera lub prawie do zera.
Odpowiedz
#7
tak tak zwykly akumulator jest przenaczony do pracy na napieciu 12V i ponizej niego zasiarczaja sie cele a tym samym zmiejsza pojemnosc

tak jak pisalem wczesniej to sa akusy rozruchowe a nie napieciowe i nie nadaja sie do dlugotrwalego zasilania urzadzeń zewnetrznych
Odpowiedz
#8
10,5V to jest magiczna cyfra dla akumulatora. To, co pisali poprzednicy to całkowita prawda. Żelówki mają więcej "sztruma" przy ciągłej pracy i można je przewalać, zatapiać i użyć jako stolik pod kanapkę czy kieliszek, natomiast, kwasówki są bardziej delikatne i niebezpieczne dla wędkarza i otoczenia, zwłaszcza jak taka bomba "ekologiczna" wypadnie za burtę łodzi!
Jeszcze jedna podstawowa sprawa, do akumulatorów żelowych NIE STOSOWAĆ ZWYKŁYCH ŁADOWAREK I PROSTOWNIKÓW! Ładowarka musi być zbudowana na mikroprocesorze, który będzie pilnował prądu i napięci, który potrzebuje akumulator, bo inaczej na zwykłej "ładowarce-prostowniku" żelówka, jeżeli przeżyje to z 80 czy 100AH będzie miała 20-50AH a ciężar ten sam do nosze3nia na łódkę.

Krzysiex, jak Ciebie potrzeba bliższe dane na ten temat to kliknij mi na pocztę i coś Ci tam prześlę kryskon13@wp.pl
Odpowiedz
#9
Dzięki za odpowiedzi. Jak pojawią się pytania to będę pisał na forum, może kiedyś się komuś przyda.

Powiedzcie jeszcze czy waszym zdaniem warto to brać, długo pożyje taki akumulator?
http://allegro.pl/akumulatory-zelowe-12v-42-ah-panasonic-europower-i1467137704.html

Podobno każdy akumulator jest sprawdzany i mają po 4 lata- tak jak w opisie nigdy nie uruchamiane.
Wiadomo, że lepiej nowy, ale ta cena jest MOCNO przekonywująca.

Pozdrawiam.
Odpowiedz
#10
Chcesz kupić 10 szt po 50zł sztuka i zmontować na palecie w jeden duży czy brać po dwa na raz? Jeśli tak to ciekawy pomysł Oczko
Odpowiedz




Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Romana 430 czy Necko 420 - silnik elektryczny? qwerty35 9 11.928 06-03-2016, 13:40
Ostatni post: bohun2006
  Przechowywanie silnika spalinowego i akumulatora żelowego przez zimę rybakaw 14 12.466 19-11-2014, 22:31
Ostatni post: pawcio
  Ponton jest- przyczepka na płaozach czy kółkach? mawer 13 22.422 10-11-2012, 17:14
Ostatni post: sharki
  czy warto zakupić yam 30s + yamaha f15 na Odrę ? mawer 9 11.776 17-06-2012, 13:24
Ostatni post: mawer


Shrap-Drakers.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone © 2024.

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki.