Konserwacja silnika zaburtowego

Bizonik 2010-10-21 Testy sprzętu

...
Późna jesień, przymrozki, coraz grubsze kurtki i spodnie na wędkarzu to czas aby zadbać o a nasz silniczek od łódki.

Nie ważną rzeczą jest to czy pływaliśmy na nim jeden czy kilkadziesiąt razy w sezonie trzeba przed zimą taki silnik zabezpieczyć. Oto kilka podstawowych czynności które powinniśmy wykonać przed nastającą zimą.

silnik


Płukanie układu chłodzenia wodą

Wstawiamy silnik do wiadra, wanny lub innego dużego naczynia napełnionego czystą wodą i uruchamiamy go tak żeby pochodził kilka minut. W miedzy czasie obserwujemy wylatującą wodę z układu chłodzenia, kiedy woda będzie już ciepła możemy odłączyć paliwo i poczekać aż się wyłączy silnik sam, potem wyjąć go z wody i pozostawić na kilka chwil do osuszenia układu.

Wymiana oleju w spodzinie

Znajdujemy dwa korki śruby w spodzinie i kolumnie silnika odkręcamy w kolejności najpierw dolna potem górna i czekamy aż zleci cały olej. Kolor oleju świadczy o stanie układu smarowania – olej mętny, mleczny o przecieku wody do spodziny i złym smarowaniu proponuje wymianę uszczelek pod korkami oraz sprawdzenie uszczelniacza przy śrubie napędowej ewentualnie udać się do serwisu z silnikiem.

śruba spustowa spodzina
    
śruba poziomu oleju spodzina


Następnie nowy olej w specjalnej tubie lub strzykawce wciskamy w dolny otwór do momentu aż pokaże sie w górnym otworze. Nie przerywając wtłaczania zakręcamy górny otwór wyjmujemy strzykawkę tubę i zakręcamy dolny otwór. Spodzina z kolumna prawie gotowa do następnego sezonu.

kolumna


Demontaż śruby

Zdejmujemy śrubę napędową w celu sprawdzenia czy nie ma nawiniętych jakiś śmieci ( żyłki, plecionki, torebki foliowe )na wałek poprzeczny oraz w jakim stanie jest uszczelniacz na wałku. Po kontroli smarujemy smarem stałym może być wazelina uszczelkę uszczelniacza montujemy śrubę i zapominamy o problemie.

śruba nepędowa


Wymiana oleju w cylindrach

Zdejmujemy czapkę silnika, odnajdujemy korek wlewu oraz śrubę spustową. Odkręcamy w kolejności najpierw korek wlewu a potem śrubę spustową czekamy aż spłynie cały olej i tu znowu kolor oleju sporo nam powie, mleczny mętny to znowu przecieki wodne – lepiej udać sie do serwisu może być sporo do zrobienia. Jeśli olej jest klarowny to zakręcamy dolną śrubę i wlewamy olej przez korek wlewowy sprawdzając poziom oleju na bagnecie który albo znajduje się na korku wlewu albo zaraz obok. No to mamy juz wszystkie oleje z głowy.

śruba spustowa oleju z silnika

śruba spustowa oleju z silnika

korek wlewu oleju

korek wlewu

wlew oleju i bagnet


Świeca i trochę elektroniki

Demontujemy fajkę zapłonową i wykręcamy świecę. Oglądamy ją powinna być czysta i sucha to oznaka dobrego spalania paliwa. Po szybkiej kontroli świecy sprawdzamy jeszcze elektrodę w świecy powinna być płaska i nie wypalona każdy inny kształt kwalifikuje ją do wymiany. Do otworu świecy wlewamy dosłownie 2-5 ccm oleju najlepiej tego samego co użyliśmy do silnika. Po wlaniu delikatnie robimy kilka ruchów kołem zamachowym aby rozprowadził sie olej po całym cylindrze i wkręcamy świecę. Pamiętajmy że za duża ilość oleju utrudni nam odpalenie silnika na wiosnę. Teraz trochę czasu trzeba poświecić elektronice dobrze jest delikatnie używając np WD40 wypsikać w środku fajkę oraz wszelkie inne styki elektryczne celem wyparcia wilgoci i zabezpieczenia przez korozją.

układ zapłonowy

świeca zapłonowa


Gaźnik

Ja z nim nic nie robię oprócz wymiany filtra powietrza ale czasem też warto tam zajrzeć i zobaczyć czy jest czysty. Nie polecam rozbierania i wykręcania z niego dysz, często dla niewprawnej reki taki zabieg może skończyć sie wizytą w serwisie.
gaźnik

cięgło przepustnicy


Zbiornik paliwa oraz linia paliwowa

Obojętne jest czy zbiornik jest wbudowany czy zewnętrzny postępujemy tak samo. Mając wypalone paliwo z gaźnika najlepiej silikonem w sprayu spryskujemy wszystkie rurki linii paliwowej pod czapką silnika oraz wazeliną smarujemy gniazdo zewnętrznej linii paliwowej. Teraz możemy zająć się zbiornikiem paliwa w zbiorniku wewnętrznym mam utrudnione spuszczenie paliwa ale warto to zrobić, paliwo paruje i traci swoje właściwości co utrudni nam wiosenne odpalania. Ze zbiornikiem zewnętrznym jest łatwiej wylewamy paliwo do karnistra i możemy je spożytkować w samochodzie lub gdzieś indziej. Paliwo z dwu suwa zostawiamy w karnistrze a na wiosnę mieszamy je z świeżym i wypalamy. Spryskujemy cała linie paliwową olejem silikonowym w sprayu i pozostawiamy na zimę. Aha jeszcze jedno warto jest zostawić pusty zbiornik paliwa z odkręconym korkiem lub odpowietrznikiem. Warto jeszcze sprawdzić filtr paliwa, zazwyczaj znajduje sie tuż obok gaźnika.

filtr paliwa

układ paliwa


Czynności końcowe

Czyli to co zrobimy aby ładniej wyglądał. Miękka szmatka olej silikonowy w sprayu i spryskujemy cały silniczek dajemy chwilkę aby olej sie ładnie rozłożył na silniku i miękką szmatka wycieramy go do sucha. No i w ten oto sposób poświęcając silnikowi około 1,5 do 2 godzin mamy przygotowany silnik na zimę.
Warto jeszcze na zakończenie wszystkich prac zerknąć na cięgła gazu i delikatnie je posmarować smarem stałym.

ciegło gazu manetka

cięgło gazu


Przechowywanie
Teraz kilka słów o przechowywaniu. Dobrze jest jeśli mamy możliwość aby silnik wisiał na łódce lub uchwycie w pozycji roboczej. Ale jeśli nie ma takiej możliwości trzeba dokładnie sprawdzić na którym boku może leżeć silnik. Pamiętajmy że dobrze jest oby jego głowica była powyżej spodziny. Przykrywamy silnik starym kocem kołdrą i pozostawiamy do wiosny. Co sezon tak przygotowywany silnik spokojnie przetrwa kilka lub kilkanaście lat bez większych i kosztownych wizyt w serwisie.

Na wiosnę przygotowanie silnika do sezonu zakończy sie na zalaniu paliwa odkręceniu świecy i kilkakrotnym energicznym przekręceniu kołem zamachowym w celu wypłukania oleju z cylindra ponownym przykręceniu świecy, montażu silnika na łodzi odpaleniu i wypłynięciu na pierwsze ryby.

Narzędzia oraz materiały potrzebne do konserwacji silnika


  • Miska lub inne naczynie na stary olej

  • Śrubokręty mały i duży płaski

  • Klucze ampulowe, oczkowe oraz nasadowe

  • Kombinerki

  • Klucz do świec

  • Miękka ściereczka np. pielucha tetrowa lub koszula flanelowa

  • Olej do spodziny ilość podana w instrukcji silnika

  • Olej do silnika ilość podana w instrukcji silnika

  • Polecam oleje firmy QUICKSILVER

  • Świeca zapłonowa rodzaj podany w instrukcji silnika

  • Świece NGK to dobry wybór

  • Zapasowa zawleczka do śruby

  • Olej silikonowy w sprayu

  • WD40

Bizonik

...

Informacje o Autorze już niebawem...

zobacz profil Autora

Komentarze (51)

colednik, 2010-10-21 18:59:55
normalnie po rękach Cię wycałuję jak spotkam za ten artykuł:P Bizonik jest różnica jeśli oleje się powymienia na wiosnę niż przed zimą bo dotychczas słyszałem gdzieś, że tak przeważnie ludzie robia?? pozdrawiam
bysior, 2010-10-21 19:03:46
A mnie za szczupaka to nie chciałeś ;P:P;P
colednik, 2010-10-21 19:15:45
od 1m tylko całuję po rękach jak wskażesz mi takie miejsce:P
bysior, 2010-10-21 19:20:18
Trzymam Cię za słowo! :P Ps. Bizonik - artykuł jest świetny i przyda się chyba wielu wędkarzom! A ja mam pytanie - czy te same czynności należy stosować do silników 2 i 4 - suwowych? I wybacz mi za pytanie - niestety głównie operuję wielosuwowym wiosłem
colednik, 2010-10-21 19:23:40
niom artykuł 1 Klasa
Bizonik, 2010-10-21 19:33:34
co do wymiany oleju to lepiej przed zima bo jak masz nieszczelności to raz masz czas na naprawę a dwa mróz może zrobić kuku silnikowi co do 2- 4 taktu czynnosci prawie te same przy 2 takcie nie masz oleju w silniku tam jest olej z paliwa
bysior, 2010-10-21 19:38:24
Jak najbardziej, mieszanka 1/50, Adama Mercury śmigał świetnie na niej od czerwca. A mam pytanie: ostatnio z Colednikiem na rybach, zaświeciła się dioda od oleju. Potem gasła... Co mogło być tego przyczyną?
colednik, 2010-10-21 19:47:09
ooo no własnie nie wiesz Bizonik co to może być?? Problem pojawiał się jak już zimno się w nocy zrobiło i dłużej staliśmy w jednym miejscu. Trochę pochodził i kontrolka pomału gasła?? Tak sobie skojarzyłem, że to olej od zimna gesty się robił i to przez to??
Bizonik, 2010-10-21 20:00:52
trzeba sprawdzić poziom oleju bo jak jest go mało to może być taki efekt
tymon, 2010-10-21 20:19:20
Super. Teraz tylko muszę kupić silnik, żeby zdobytą wiedzę z artykułu spożytkować. Na prawdę, klasa. :oklasky:
Wozik77, 2010-10-21 20:54:21
Ja tak jak Tymon. Raczej zaczne od kupna silnika :kwadr:. Żarty żartami - artykuł trafiony szczególnie przed zimą. Warto słuchać rad, by tego typu sprzęt służył nam jak najdłużej i dawał możliwość dopłynięcia do tych największych sztuk ;) Brawo Bizonik, brawo :oklasky::oklasky:
colednik, 2010-10-21 20:54:51
Bizonik w jakiej pozycji masz silnik przy wymianie oleju w spodzinie?? poziomo czy pionowo?? i gdzie jest ten filtr powietrza i w ogóle gdzie takowy można zakupić? I jeszcze pytanko ile mniej więcej wchodzi oleju do spodziny i cylindrów bo z tego co widzę mam podobny tylko 4KM tylko nowszy troszkę?
Bizonik, 2010-10-21 21:03:58
silnik do wymiany oleju zawsze w pozycji pionowej inaczej olej nie splynie do spodziny w 4KM powinna wejść tuba a do silnika coś około 500ml ale nie dam głowy sobie ściąć robię to hurtowo w kilku silnikach znajomych na raz i nie pamiętam dokładnie
Bizonik, 2010-10-21 21:05:28
Dzięki chłopaki za dobre słowa o artykule długo myślałem o jego napisaniu.
bysior, 2010-10-21 21:06:24
A jeszcze dłużej będziesz musiał odpowiadać na pytania ;P
Bizonik, 2010-10-21 21:08:58
nie widze problemu po to jest ten artykuł
colednik, 2010-10-21 21:11:59
hehe no tak zamęcze go no ale jak w pionie i od dolnego otworu to nie wypłynie mi cholernik ?? i o tym filtrze powietrza napisz mi tylko gdzie on jest i jak to w ogole wygląda a najlepiej jakiś link gdzie to cholerstwo można kupić:P
Bizonik, 2010-10-21 21:17:32
ta tuba wchodzi na wcisk w otwór lub często da się wkręcić w kwint po korku co do filtra to na wlocie gaźnika jest lub nie zależy od silnika i mnie jest taka krateczka na której kiedyś była coś w rodzaju fizeliny ale wywaliłem to pozna jesienią był problem z pobieraniem powietrza
colednik, 2010-10-21 21:23:40
hmmm to u mnie chyba nie ma tego filtra powietrza... dobra to narazie więcej pytań nie mam:P heh, miałem na wiosnę oddać silnik do serwisu, a tak po wyciągnięciu łódki z wody sam to zrobię, mam nadzieję,że nic nie popsuję:P DZIĘKI !!!
Bizonik, 2010-10-21 21:27:21
zaoszczędzisz kilka złotych a przy okazji przyzwyczaisz się do tego i będziesz sam to już zawsze robił ja robię sam tyle ze co 3 sezon oddaje silnik do serwisu na większe oględziny
Paweł, 2010-10-21 22:29:12
Po przeczytaniu artykułu aż żałuję, że nie posiadam silnika:hejka:! Ale i tak mogę ocenić, że są to rewelacyjne porady, które mogą sie przydać wielu użytkownikom:okok:. Słowa poparte dokładnymi zdjęciami instruktażowymi:aparat::hura:. Brawo Pawle:oklasky::hura::hura:!!!
rapa, 2010-10-22 11:04:57
Świetny artykuł aż kusi mnie żeby go opublikować (jak Bizonik się zgodzi) na TR
colednik, 2010-10-23 15:36:45
miełem u siebie ubytek oleju w silniku, zakupiłem quicksilvera i dolałem niewiele ponad 100ml ale ta dioda dzisiaj znowu mi się zaświeciła gdzaieś po półtorej godzinnym postaju na miejscówce:szok::stres::bezradny: Tak obejrzałem dokładnie pod pokrywą, nie widać za bardzo żeby olej gdzieś wyciekał, a kolor oleju wskazuje na to, że jest czysty... Jeśłi mam ubytek czy to jest zła oznaka?? czy silnik sam z siebie łyka coś oleju?? Kurczę coś czuję, że w tym roku sam nie będę go konserwował tylko do serwisu dla pewności zawiozę... Bizonik Ile w serwisie płaci się za wymianę olejów i ogólny przegląd silnika??
Bizonik, 2010-10-24 10:51:58
Przegląd podstawowy to około 100-150 zł plus materiały ale taki dokładniejszy to już większa kaska. A czy ta dioda zapala się na dłużnej czy tylko na chwilkę.
colednik, 2010-10-24 12:15:14
ok dzięki Pawełku. Zapala się w zależności jak długo stoi na wodzie między 10 a 30s a później gaśniej. Po krótkich postajach nie zapala się ponownie i w trakcie pływania czy na biegu czy jałowym też nie.
colednik, 2010-10-24 12:18:29
aa zapomniałem dodać, że jak silnik stoi w ogrzewanym pomieszczeniu nawet ok tyg też się nie zapala. Sytuacja zaczęła sie pojawiać wraz z ochłodzeniem na wodzie dopiero.
Bizonik, 2010-10-24 13:43:09
Wiesz co wymień olej i zobacz czy będzie się to powtarzać coś mi się wydaje że jest duża gęstość oleju i dlatego tak się dzieje. Możesz jeszcze spróbować zrobić przed rozruchem dwa trzy powolne wyciągnięcia rozruchu aby ruszyć olej i zobacz wtedy.
colednik, 2010-10-24 19:57:30
hmmm to tak trzeba będzie zrobić. mam akurat prawie całe opakowanie oleju bo wczoraj kupowałem żeby dolać ubytek tylko musze to jeszcze skonsultowwac jeszcze z jedną osoba
bysior, 2010-11-07 14:35:02
Ostatnio miałem podobny problem, ale jak było już zimno, 4 stopnie powyżej zera. Jak stałem na miejscówce dłużej, silnik już nie palił tak ładnie jak przy wysokiej temperaturze. :uoeee: Może problemem jest gęstnienie oleju?
colednik, 2010-11-15 19:09:36
w końcu się wziąłem w garść i zakonserwowałem sobie silniczek sam. Nawet nie spodziewałem się, że to takie proste:D ale cóż miałem czym się wzorować:P
bysior, 2010-11-15 19:36:50
A dioda już zgasła? ;P
colednik, 2010-11-15 19:44:53
stał z miesiąc nieodpalany i dzisiaj jak odpaliłem nie świeciła się stawiam, że olej pewnie był za gęsty i dlatego bo sytuacja miała miejsce tylko na wodzie przy temp poniżej gdzieś 4-5 stopni na plusie oczywiście A po takiej przerwie odpalił mi za pierwszym razem Po konserwacji nie odpalałem więc nie wiem czy w ogóle zapali:P
colednik, 2010-11-15 19:48:50
ale coś czuje, że na handel pójdzie bo boję się, że będzie trochę przy mały do nowej łajby z drugiej strony szkoda mi bo silniczek igiełka:P
bysior, 2010-11-16 03:04:37
Colednik kup sobie od razu ze 100KM, bo znowu będziesz narzekać że za wolno pływasz. Tylko rufę wzmocnij i dziób dociąż, żebyś do góry za mocno nie wystrzelił przy starcie ;P
Bizonik, 2010-11-16 10:51:44
sam sie zastanawiam nad kupnem większego silnika ale powstrzymują mnie dwie sprawy cena takiego silnika i jego waga 8KM to już rząd wielkości 60-70k plus 20 litrów paliwa
colednik, 2010-11-16 11:34:30
Bizonik u mnie dokładnie to samo...
Robson, 2011-03-28 10:34:25
Bizonik - super artykuł i duża wiedza. Pytanie do Ciebie czy nie myślałeś o jakimś serwisie Szczerze powiem że posiadam starego Suzuki i nie wiem gdzie go oddać bo do mechaniki dwie lewe ręce posiadam. Zapytam wprost... czy nie znalazłbyś czasu i chęci... bo po tym co przeczytałem byłbym o niego spokojny. Lub jeśli posiadasz wiedzę gdzie mógłbym go podleczyć?
Bizonik, 2011-03-28 17:00:26
Robson podstawowe naprawy mogę zrobić. Przejrzeć i posłuchać to podstawa a co do reszty to wiem gdzie go oddać żeby zrobili dobrze i tanio.
patryk93, 2011-12-30 17:40:13
Artykuł naprawdę wart polecenia, dzięki niemu nie trzeba oddawać silnika co sezon do serwisu. Brawo.
Wozik77, 2011-12-30 19:04:52
Dokładnie. To jest chyba jeden z najlepszych art tego typu w sieci wogóle :oklasky::oklasky:
Paweł, 2011-12-30 22:30:45
I co najważniejsze - Autor wciąż na posterunku i chętnie zawsze pomoże:hura:
Peter, 2011-12-30 23:09:19
a jak nalać oleju do spodziny jeżeli nie mam tuby? Mam w litrowej puszcze.
Bizonik, 2011-12-30 23:32:23
strzykawka lub dziecięca gruszka do nosa dzięki jeszcze raz za to ze art jest pomocny
Peter, 2011-12-31 13:44:24
no ale jak? największą strzykawę jaką widziałem ma 50 ml a tam wchodzi ze 450 ml. to nie będą mi się robiły jakieś burchle powietrzne pomiędzy zaczerpywanieniem następnych dawek oleju?? i jak to zaczerpywać, aby w międzyczasie nie spłynął ten który już wlałem. no boi przecież leje się od dołu. a jak naleje od góry to coś się stanie?
Bizonik, 2011-12-31 15:47:39
możesz spokojnie wlewać małymi porcjami zatykając otwór wlewu np palcem ja do dużego silnika kupiłem sobie zwykła olejarkę i właśnie nią wlewam tak duże porcje oleju koszt takiego dobrodziejstwa to około 100 zł
, 2012-03-31 11:28:06
Dziękuję za pouczający artykuł. Mam pytanie ,czy oleju do spodziny nie można wlewać górnym otworem.Ja tak robiłem do tej pory, było mi po prostu łatwiej, czy to błąd? Co do wielkości silnika ,to mogę podzielić się swoimi doświadczeniami. Pływam dużym pontonem 3,4 z twardym dnem .Czterokonna yamaha z 2006 r była dobra na stojącej wodzie, ale na rzece pod prąd płynęło się w tempie marszowym, za nic nie mogłem wejść w ślizg.Odpalanie rano tego czterosuwa to był koszmar ,byłem cały mokry od potu i rąk nie czułem .Wiem że inni posiadacze czwórki mają podobne kłopoty.Wymieniłem ją poprzez alegro na ośmiokonnego mariera jest to wersja yamahy, oryginalny kilkunastoletni dwusuwowy japończyk.Jestem zachwycony ,pali od najmniejszego ruchu nadgarstka, w ślizgu pływa się we dwie osoby,bez różnicy z prądem czy pod prąd.Trochę więcej pali, ale tak rzadko się pływa . Niektórzy pukali się w głowę -zamiana na silnik na którym nie ma nawet daty produkcji. Ja zostawiam ten silnik u siebie na dożywocie , a przerzuciłem już kilka sztuk.Wybieram się na zlot nad narwią to chętnie porozmawiam na te tematy.
Peter, 2012-05-08 18:54:50
z czego zrobiona jest podkładka pod śrubę spustową do oleju w spodzinie? Wymieniłem i mi cieknie tzn ledwo ledwo ale zacieka - nie pamiętam czy jakieś były czy nie. Kupiłem dziś podkładki miedziane, nie wiem czy są dobre. (silnik to suzuki 25 KM 4stroke - jeżeli to ma jakieś znaczenie)
Bizonik, 2012-05-08 22:37:13
Nie pamiętam jak ten materiał się nazywa ale uszczelka jest koloru czerwonego taka jakby sprasowany gruby papier
bysior, 2012-05-09 00:05:38
Nieśmiertelna publikacja Bizonika :oklasky: Ja też się nie znam generalnie na silnikach, dla mnie ma palić i tyle ;P Jak nie pali to do Guzowiaka i pali znowu ;P Tak właśnie mi przyszło do głowy... że nad jesiennym Zegrzem to mógłbyś Bizonik zrobić jakiś mały kurs
Peter, 2012-05-09 15:34:50
to o co pytałem to FIBRA - gdyby komuś było potrzebne
Peter, 2012-05-09 15:34:58
to o co pytałem to FIBRA - gdyby komuś było potrzebne